Leerdoelen

Hieronder staan een aantal van mijn leerdoelen. Ook staat er hoe ik het ga aanpakken en waarom:
 

Leerdoelen

Het omhoog brengen van mijn zelfvertrouwen met lesgeven en meningen uiten: S.M.A.R.T.

Over het algemeen onderschat ik mezelf behoorlijk. Terwijl ik best veel kan en ook veel in huis heb. Dit moet ik te zien doorbreken. De enige manier om dit te doen is om activiteiten te ondernemen waar je onzeker van wordt of waar je tegenop ziet. Komend blok let ik dan vooral op het  lesgeven. Ook wil ik mijn ideeën en meningen uiten en daar ook bij te blijven.

S – zelfverzekerd zijn voor de klas. Dus er goed voorbereid gaan staan met een goede houding. Als ik feedback vraag aan mensen kan dit me verder helpen. Dit advies moet ik positief opvatten en niet beschouwen als aanval op mijn persoonlijkheid. Hetzelfde geld voor het uiten van mijn mening. Soms vinden mensen het niks en dan moet ik weer verder, bijvoorbeeld nieuwe ideeën verzinnen. Ik moet niet stilstaan bij het feit dat mensen het niks vinden. als ik wat minder inzit met wat anderen vinden van mij zal ik veel rustiger te werk gaan, wat mijn prestaties zal verbeteren.

M: Een voldoende op de vakken sportpraktijk 2 en Fit for life zou een mooi begin zijn. Dit bevestigd het feit dat ik het dus wel kan. Vooral het lesgeven vind ik hierin belangrijk. Ook wil ik proberen elke keer inbreng te hebben als we met het studieteam bezig zijn.

A: Ik kan hulp vragen van verschillende leraren of klasgenoten.  Rob kan me advies geven over hoe ik beter les geef. Uiteindelijk moet ik het vaker doen zodat ik oefen. Op deze manier leer ik lesgeven het snelst.

R:  Het is een begin. Als ik zelfverzekerd voor de klas sta, met lesgeven op presentaties, zal de rest snel komen. Dit vind ik namelijk 1 van de moeilijkere dingen. Het is erg haalbaar omdat ik geen extreme eisen stel. Probeer gewoon die voldoendes binnen te halen en gooi mijn ideeën sneller in de groep.

T: We zijn nu een paar weken bezig met lesgeven en Fit for Life. Na tentamenweek 2 kijk ik of ik heb voldaan aan mijn eisen en kijk of ik andere doelen kan gaan bereiken.

In het kort moet ik dus:

-          Mezelf goed voorbereiden op lessen en besprekingen

-          Mijn mening laten horen en niet zomaar mijn mond laten snoeren

-          Feedback en advies niet negatief op persoonlijk opvatten

-          Goede houding aanhouden

Als ik deze dingen goed uitvoer, komen andere dingen vanzelf.
 
 
 

 

Update leerdoelen blok 1.4
 
Aan het begin van het jaar heb ik een aantal leerdoelen opgesteld voor mezelf. Deze zijn in der loop van tijd (deels)veranderd of volbracht. Daarom stel ik nu een aantal nieuwe of aangepaste leerdoelen op om te kijken of er vooruitgang is geboekt.
 
Een aantal doelen blijven nagenoeg hetzelfde: zelfverzekerd zijn en een goede houding aannemen blijven soms een struikelblok. Het lesgeven gaat me wel beter af. Door Fit for Life, sportpraktijk en stage heb ik veel oefening gehad. Toch blijft het lastig voor mij om rustig te blijven voor de klas. Ik bezwijk nog wel eens een beetje van de druk en maak daardoor foutjes of ik vergeet dingen. Meer rust in het dagelijks leven en beter omgaan met stressvolle situaties is belangrijk. Wat betreft mijn mening laten horen: We hebben niet veel in studiegroepjes gewerkt. Wel met de duo's voor POD heb ik me laten horen en zelfs leidinggevende taken op me genomen. 
 
één van de weinige manieren om rustiger te zijn is door ook weer te oefenen. Voor mij zou het geslaagd zijn als ik bijvoorbeeld een buikspierkwartier geef op stage, dat ik dan constant bewust ervan ben dat het goed gaat en zo rustig mijn training kan geven. Zonder dat ik oefeningen vergeet of te snel wil gaan. 
 
Rust vinden in het dagelijks leven en doen kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld mijn moeder vragen of ze me kan helpen met oefeningen zodat ik wat minder gestresst of geprikkeld word.
 
Ik denk dat het geslaagd is als mijn stagebegeleider ziet aan mij dat ik goed in mijn vel zit tijdens het lesgeven. Ook bij het helpen en toenaderen van individuele klanten geld dit. Lesgeven heeft voor mij ook aansluiting op het dagelijks leven. Als ik me in deze situaties me weet te redden reflecteerd dat weer op dagelijkse handelingen. Vandaar weer dat lesgeven. (Ook begeleiding van individuele mensen).
 
Kortom, mijn leerdoelen:
 
- Meer rust in het dagelijks leven en tijdens het lesgeven/begeleiden
 
- Goede, toegankelijke houding aannemen (tijdens lesgeven of over het algemeen)